Székely - Sörtolvaj 2:0 . Avagy a medve velünk van

2015.09.24.
img

Az Igazi Csíki Sör egy évvel ezelőtt tűnt fel a színen, azóta a szakértőket is meglepő marketing-hurrikánnal sodorta be magát a köztudatba. Olyan erdélyi magyar személy mára kevés létezik, aki nem hallott volna róla. Közel 13 ezer kedvelője van a Facebookon. Egy év lefolyása alatt ez hatalmas teljesítmény!

Látszólag a kezdetleges PR tevékenység a székely nemzeti érzésre, hagyományosságra próbált építeni. Legyen saját sörünk, székelyektől székelyeknek és ez lesz az igazi. Az elején azt tapasztaltam, hogy kisebb zavar állt be mindenkinél, hogy most akkor a Heineken termék Ciuc (amit az emberek javarésze csíki sörként ismer) és az Igazi Csíki Sör között mi a különbség. De ezt egyszer s mindenkorra helyretették a kakasviadallal, ami törvényi eljárás keretében folyt a két vállalat között (és még mindig folyik). Valószínűleg ez a márka-védjegy körül forgó per volt az, ami egyrészt sokszorosára növelte a népszerűségét az Igazi Csíki Sörnek, másrészt mártírrá tette a Dávid és Góliát harc hasonlatai révén a Heinekennel szembeni kiállása miatt.

Több kritikát olvastam ezzel kapcsolatosan, viszont én azon az állásponton vagyok, hogy nagyon tudatos volt az Igazi Csíki Sör gyártóinak a kommunikációja, kellőképpen éltek a helyzet adta lehetőséggel és az ő érdemük, hogy a javukra vált ez a perpatvar. Amit eddig úgy is tűnik, hogy megnyertek. Ugyanakkor a közösségi szolidaritás az interneten is megjelent: rengeteg különböző országokból, helyekről és helyzetekről küldött képet posztoltak civil támogatók a Facebookra, amihez járt egy jópofa szöveg + a Csíki sörröl készült kép, tehát mindegyik egy-egy bónusz reklámhordozó. Idén több budapesti kiállításon is részt vett a márka, sőt a Budai Várban az Év söre díját is hazavitte. A nyáron otthoni sörözgetés közben jól is esett látni, hogy az új címkén ott díszeleg a Budapesten szerzett elismerés.

Nemrég futottam bele az interneten a bohókásra sikeredett, második népszerűsítő kisfilmbe. A 9 hónappal ezelőtti első reklámvideó kisebb port kavart: azzal vádolták a készítőket, hogy inspirációként egy másik sörreklám kreatívanyagát használták fel. Bár volt némi hasonlóság, a „koppintás" igazolására végül nem került sor. A mostani esetében egy biztos: a patakban csobogós sör, a facipős sörtolvaj és a székely-medve összehangoltság egészen egyedi, másolásnak semmi nyoma.

Szabó Adél